6 spotkanie zespołu roboczego
Wczoraj o godzinie 15.00 W Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa uczestniczyliśmy w kolejnym już posiedzeniu zespołu trójstronnego. Przekładane było kilkakrotnie, co przy założeniu, że nasz prezes dojeżdża na nie z Wrocławia nie jest, dla niego komfortową sytuacją. Ale do rzeczy. Głównymi tematami dyskusji było omówienie wprowadzanych zmian do Ustawy o Transporcie Drogowym w zakresie dostosowania do Rozporządzenia UE 2016/403. Może przez to odkładanie spotkania, a może przez ważkość sprawy zespół doszedł w tym temacie do konsensusu. Być może zaproponowane zmiany w naszym prawie w stosunku do przewoźników drogowych w tym np. możliwość utraty dobrej reputacji będzie ujęta w zmienianej Ustawie w sposób zadowalający wszystkie strony. Jednym z tematów była wysokość kar nakładanych na kierowców w trakcie kontroli na drodze. Strona społeczna jednym głosem zarządała ograniczenia mandatów za wykroczenia do 500 PLN w sumie, a nie jak dotychczas wielokrotnie oraz pozostawienie w niezmieniony sposób odpowiedzialności opsoby zarządzającej transportem jako karną, a nie jak proponuje GITD administracyjną.
Drugim bardzo istotnym tematem było bezpieczeństwo naszych kierowców w trakcie wykonywania zadań transportowych i to nie tylko w Calais, ale w całej Europie w tym w Polsce. Przypominamy o stronie http://www.truckattack.eu/pl na której można zgłaszać wszelkie niemiłe incydenty. Przedstawiciel MSZ przedstawił statystyki interwencji w tym temacie i działania jakie zostały dotychczas podjęte, Policja polska też podjęła kroki dla poprawy bezpieczeństwa naszych pracowników chcąc wysłać naszych policjantów do Francji. Strona francuska grzecznie podziękowała i już. Przy okazji rozmów o bezpieczeństwie zgłosiliśmy postulat, a może prośbę, żeby przy projektowaniu nowych miejsc postojowych na MOP zorganizować ruch w ten sposób, żeby kabiny samochodów stały tyłem do drogi co spowoduje znaczne zmniejszenie hałasu i poprawi komfort snu.